قصه جهان پهلوان تختی ، حکایت ما مردمانی است که برای خود قهرمانی میسازیم و بعد با بیرحمی زندگیاش را زیر ذرهبین میگیریم و مدام در حال و احوال خصوصیاش سرک میکشیم و بعدتر با بیرحمی بیشتر، یک شبه او را از عرش به فرش میآوریم.
تینو صالحی، کارگردان تئاتر هم با همین نگاه نمایش «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» را روی صحنه برده است. نمایشی که به تازگی اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده و درونمایه اصلی آن، قهرمانکشی و تجسس در زندگی خصوصی افراد محبوب است.
صالحی در گفتگو درباره انتخاب شخصیت جهان پهلوان تختی برای اجرای نمایشش میگوید: موضوع کلی نمایش ما درباره قهرمان کشی است . برای این موضوع میشد خیلی شخصیتهای دیگر را انتخاب کرد ولی دلیل انتخاب تختی این است که او همچنان برای مردم ما ملموس است و به محض اینکه نامش گفته میشود، قهرمانی و پهلوانی به ذهن میآید. ضمن اینکه در چند و چون مرگ ایشان شبهههایی وجود دارد.
او درباره پایبندی این نمایش به واقعیات زندگی تختی ادامه میدهد: این نمایش برخلاف آثاری که به عنوان پرتره شناخته میشوند، صرفا تاریخ نگاری نیست. تمام نمایش در طول آخرین شب زندگی تختی میگذرد؛ در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک. جایی که هیچ کس در آن حضور نداشته و هیچ کس نمیداند در آن شب خاص چه اتفاقاتی بر تختی گذشته است. همه شخصیتهای دیگر در دل واگویههای تختی حاضر میشوند، شخصیتهایی که در زمانهای گوناگون در زندگی او حضور داشتهاند و اینجا بدون ترتیب زمانی، حاضر میشوند.
صالحی با اشاره به نگاه جامعهشناسانه این نمایش میافزاید: موضوع اصلی این است که چگونه مردم انسانی را به عنوان الگو و قهرمان میپذیرند و چه اتفاقاتی رخ میدهد که خواسته و ناخواسته باعث نابودی او میشوند.
او کنکاش در زندگی خصوصی شخصیتهای محبوب را دیگر موضوع مهم این نمایش میداند و ادامه میدهد: این پرسش وجود دارد که محبوبیت یک شخصیت تا کجا به ما اجازه تجسس در زندگی خصوصی او را میدهد و ما چقدر اجازه داریم در زندگی چنین شخصیتهایی جستجو کنیم.
این کارگردان درباره سرک کشیدن به زندگی خصوصی چهرههای محبوب بویژه در دورهای که شبکههای اجتماعی این فضا را بیش از پیش فراهم کردهاند، میگوید: میخواهیم بدانیم این مرزها تا کجاست. چقدر باید برای این چهرهها حریم خصوصی و خانوادگی قائل باشیم. در زمان تختی که صرفا مجلات، روزنامهها و تلویزیون فعال بودند ولی حالا هر کسی با هر سطح سواد و معلوماتی برای خود رسانه شده است و گاه دیده شده افرادی هستند که مطالبشان را میلیونها نفر میبینند؛ مطالبی که بر زندگی چهرههای محبوب و مشهور تاثیرات بسزایی دارد.