مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات گفت: توجه به مسئله سواد رسانهای در ارتباط با والدین پیشنیاز آموزش سواد رسانهای برای کودکان است.
فرهاد یوسفی اردبیلی اظهار کرد: بعضاً اولیا به دلیل طبع نسبتاً سنتی، گذشته گرا و محافظ کارتری که از آن برخوردارند با حالت قهر و ناآشنا با فناوریهای پیشرفته و تکنولوژیهای نو در حوزه رسانهای و ارتباطات اجتماعی مواجه میشوند یا به دلیل مسائلی چون مشغله و روزمرگی و همچنین در برخی موارد به دلیل نارساییهایی در زمینه فرهنگی و تربیتی خانواده، نسبت به نحوه بهرهگیری از رسانه و فناوریهای ارتباطی، الگوی کارآمد و مؤثری ترسیم و ارائه نمیشود و حتی در مواردی و در عمل فرزندان به حال خود رها شدهاند.
وی با بیان اینکه قطعاً الگو و نسخه واحدی در این زمینه کارساز نخواهد بود و بسته به شرایطی که فرزندان در آن قرار دارد پاسخها متفاوت است، ادامه داد: در کنار جامعه و مدرسه، خانوادهها باید به وظایف خویش در این زمینه عمل کنند.
یوسفی افزود: فرزندانی که از اولیایی حساس، متعهد و آشنا با مسائل تربیتی برخوردار باشند، در بستر تربیتی مناسب از امکانات تعالی دینی، اخلاقی، علمی، هنری، ورزشی و در مجموع هویتی خویش برخوردار خواهند شد و در این عرصه بهگونهای تربیت خواهند شد که بهطورکلی در برابر آسیبها، تهدیدها و انواع خطرات احتمالی که در فراز و نشیب زندگی فراروی آنها رخ میدهد بهگونهای باکفایت عمل کنند.
به باور این پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات، در این زمینه موارد تربیت دینی - انقلابی فرزند، تربیت نوعدوستانهٔ فرزند، تربیت علمی و خلاق فرزند، تربیت هنری فرزند، هویت بخشیدن به فرزند، شکوفاسازی استعدادهای فرزند، ارضای هیجان جویی فرزند، توجه به گروه همسالان فرزند و حساسیت لازم به نحوه پرکردن اوقات فراغت و ... قابلطرح هستند.
یوسفی تصریح کرد: در بحث سواد رسانهای اولیا نیز بهعنوان زمینهساز و پیشنیاز سواد رسانهای کودکان، اقدامهایی نظیر ضرورت کسب شناخت، انتقال برخی از اطلاعات ضروری به فرزند و درنهایت فرهنگسازی جهت استفاده بهینه از رسانهها و فناوریهای ارتباطی حائز اهمیت است.